Nogle kunne forfalde til at kalde en bil som den
seneste årgang af Mazda6 en helt ny bil. Hos Mazda
er man mere beskedne og taler om en kraftig
opdatering. Ikke desto mindre er den hidtidige 6’er
blevet opdateret i alle leder og kanter. Selv det
iøjefaldende KODA design er blevet rettet til,
hvilket ikke mindst skyldtes, at Fuld LED nu er
standard i alle versioner.
Udvendigt er den største ændring det nye frontparti
med en mere markant frontgril og de smallere
forlygter. Indvendigt er ændringerne mere
omfattende, idet det meste af interiøret er blevet
re-designet. Det gælder blandt andet
instrumentpanelet, der er blevet mere overskueligt
og ligesom resten af interiøret udfærdiget i nye
bløde materialer. Sæderne er også nye – både foran
og bagtil. De er blandt andet blevet bredere og har
fået en tykkere polstring.
Som noget nyt er der indbygget ventilation i
forsæderne i Optimum-modellerne, hvad vi dog ikke
havde meget glæde af ved en prøvekørsel hér det sene
efterår. Men får vi en sommer igen, som den vi
oplevede her i 2018, er det en egenskab, der er værd
at opnå.
Opdateret teknik
Mest markant og helt centralt i opdateringen er nye
motorer. Alle motorer i programmet opfylder nu de
kommende nye EURO 6d-TEMP miljønormer for bilers
udstødning, der træder i kraft 1. september 2019,
herunder også den 2,2 liters 150 hestes SKYACTIV-D
turbodiesel, der lå i den prøvekørte bil. Den har,
som de øvrige motorer til Mazda6, undergået store
forandringer med blandt andet nye stempler og
reviderede indsprøjtningsdyser, der doserer
brændstoffet mere præcist og effektivt. Det er med
til, at gøre Mazda6 ikke bare mere miljøvenlig men
også mere velkørende.
Vibrationsniveauet og støjniveauet er nemlig blevet
lavere – uden at det er gået ud over
kraftforholdene. Basismotoren er den samme som
tidligere og det gode drejningsmoment på de
maksimale 380 Nm, som leveres fra 1800 til 2600 omdr./min,
er uændret. Momentkurven er også høj på begge sider
af max-niveauet, hvilket mærkes direkte under
acceleration i mellemområderne.
Dieselsatsning – foruden el
Det er bemærkelsesværdigt, at selvom der også spøger
elektriske biler i kulissen hos Mazda, satses der
fortsat også på dieselmotorer, som givetvis også vil
have en levetid mange år ud i fremtiden, uanset hvad
politikerne måtte mene.
Det man så med miljøøjne kan glæde sig over er, at
dieselmotorer, som i Mazdas tilfælde holdes rene
vha. SCR katalysatorer med AdBlue, og derved altså
allerede nu overholder de kommende skrappe
miljønormer, ikke kun er renlige mht. kvælstofilter,
men faktisk også udleder mindre CO2 pr. kørt
kilometer end tilsvarende benzinmotorer – det er der
vist ikke mange, der vurderer fx i Danmark, hvor
dieselbiler fortsat beskattes væsentlig mere end
benzinbiler.
I øvrigt kører Mazda6 Stationcar med 150 hestes
dieselmotor 22,2 km/l og CO2 udledningen er 119
g/km.
Skarpere undervogn
Foruden den nye motor og den præcise 6-trins
manuelle gearkasse er Mazda6 undervognen også gjort
skarpere. 17” alufælge er standard, men i Optimum
udgaven erstattet af 19” fælge med tilhørende
lavprofildæk. Heldigvis er hjulophængene tilpasset
de større fælge, og affjedringskomforten er ikke
dårlig, omend den givet vis ville være endnu bedre
med de mindre fælge. Men indrømmet: Mazda6 i denne
bestykning kører godt.
Oven i den opgraderede teknik, som understøttes af
en glimrende 6-trins manuel gearkasse, er den nye
Mazda6 et udstyrsstykke uden sidestykke… Den
prøvekørte topudstyrsversion, Optimum, har foruden
19” fælgene, adaptiv Fuld LED lys med
segmentinddeling, nøglefri adgang og betjening, så
det er lettere at stige ind. Indenfor opleves bl.a.
elektrisk indstillelige forsæder i læder, elvarme i
sæderne både for og bag og et Bose lydanlæg med 11
højtalere.
Imponerende standardudstyr
Dertil kommer alt det udstyr, der findes på de
lavere niveauer. Dynamisk kurvelys, p-sensorer for
og bag, en 360 graders monitor og varme i rattet. Og
så er der hele basisudrustningen, der foruden den
4,81 meter lange bil med et bagagerum på udmærkede
522 liter, bl.a. inkluderer en 8” skærm til
betjening af fx den indbyggede navigation, head-up
display, adaptiv fartpilot, automatisk city
nødbremse osv.
Rear Cross Traffic alarm, som Mazda har været helt
fremme med, siden et sådan system var tilgængeligt
er standard. Systemet sender et signal, hvis der er
tværgående trafik, som man fx har svært ved at se,
når der bakkes ud fra en vinkelparkeringsplads.
Standard er også aktiv vognbaneassistent, der yderst
blidt hjælper bilen til at blive i sporet og som
nævnt altså også Fuld LED – dog uden
segmentinddeling. Men noget skal man jo også have
for de 382.198 kroner, der er listeprisen på den
prøvekørte bil. Den billigste Mazda6 koster i øvrigt
knap 100.000 kroner mindre.
Bagagerumsdækkenet er fleksibelt og kan bl.a. følge
med bagklappen op (billedet til højre).
|